ایران و عمان 'رزمایش مشترک اجرا می کنند'
نوشته شده توسط : brezzers
نقشه تنگه هرمز

ایران و عمان در دو سوی تنگه استراتژیک هرمز واقع شده اند

یک مقام نظامی جمهوری اسلامی از اجرای مانور مشترک ایران و عمان خبر داده است.

سرتیپ مصطفی سلامی، معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح ایران که در اجلاس کمیته مشترک نظامی ایران و عمان شرکت کرده بود، روز سه شنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۵ مه) گفت که در این اجلاس، در مورد برگزاری رزمایش های مشترک دو کشور به خصوص رزمایش های امداد و نجات و زمینه سازی برای انجام رزمایش هایی در سطوح بالاتر توافق هایی به دست آمده است.

وی گفت که رزمایش مشترک دو کشور در دیماه سال جاری شمسی در منطقه عمومی بندر عباس اجرا خواهد شد.

به گفته این مقام نظامی جمهوری اسلامی، حضور ناظران نظامی دو کشور در رزمایش های یکدیگر، دیدارهای متقابل نظامیان و تبادل دانشجویان امور نظامی از دیگر توافق های به دست آمده در اجلاس کمیته مشترک بوده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - سرلشکر راشد بن سیف بن الشدی، معاون عملیات و برنامه ریزی ستاد مشترک ارتش عمان که در این اجلاس حضور داشت، گفته است که مذاکرات دو طرف "نشان دهنده روابط برادرانه و دوستانه دو کشور است."

نشست روز سه شنبه آخرین دور از اجلاس جاری کمیته مشترک است که با هدف نهایی کردن تفاهم نامه همکاری مشترک دو کشور برگزار شد.

دو کشور ایران و عمان در دو سوی تنگه هرمز واقع شده اند که یکی از آبراه های تجاری مهم جهان محسوب می شود و به خصوص به دلیل عبور نفتکش های حامل نفت صادراتی کشورهای منطقه خلیج فارس از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس

عمان از جمله کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است اما روابط دوستانه خود را با ایران حفظ کرده است

چند ماه پیش و همزمان با انتشار اظهارات برخی مقامات جمهوری اسلامی در مورد متوقف کردن عبور نفت از تنگه هرمز در صورت توقف صادرات نفت ایران، فرمانده نیروی دریایی عمان با سفر به سواحل جنوبی ایران با فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران ملاقات کرد.

سلطنت نشین عمان، همراه با کویت، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین اعضای شورای همکاری خلیج فارس را تشکیل می دهند.

هر چند سخنان مقامات بعضی کشورهای شرکت کننده در جلسات شورای همکاری خلیج فارس و بیانیه های نهایی این جلسات در موارد متعدد حاوی انتقاد تند از مواضع ایران از جمله در مورد اختلاف ارضی با امارات و اخیرا، اتهام ارتباط مخالفان حکومت بحرین با جمهوری اسلامی بوده است، عمان روابط دوستانه خود را با ایران حفظ کرده است.

گفته می شود که عمان در مواردی نقش میانجی بین ایران و کشورهای غربی را، به خصوص در حل و فصل مسایل بشردوستانه، ایفا کرده است که از آن جمله، کمک به آزادی شهروندان آمریکایی بوده که در تابستان سال ۲۰۰۹ در مرز ایران و عراق بازداشت و بعدا به جاسوسی به نفع ایالات متحده متهم شدند.





:: برچسب‌ها: غروب ,
:: بازدید از این مطلب : 399
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: